مرسی در راه ایران....

خبر گزاري رسمي مصر گزارش داده است كه محمد مرسي رييس‌جمهور اين كشور، ۳۰ اوت (۱۰ شهريور) امسال در جريان برگزاري اجلاس سران كشور هاي غير متعهد در تهران،‌به ايران سفر خواهد كرد. 
به گزارش  الجزيره،به نقل از خبرگزاري رسمي مصر، "منا" نوشته است: اين اولين بار بعد از انقلاب ايران است كه يك مقام ارشد مصري، به ايران سفر خواهد كرد. 
خبرگزاري رسمي مصر، به نقل از منابع آگاه در دفتر رياست جمهوري مصر اعلام كرده است كه محد مرسي، در راه برگشت از سفر خود به چين، در اجلاس سران كشور هاي غير متعهد شركت خواهد كرد. 
مصر در حال حاضر رييس دوره‌اي كشور هاي جنبش عدم تعهد است و قرار است در جريان اجلاس امسال در تهران،‌ رياست دوره‌اي كشور هاي عدم تعهد ، به ايران منتقل شود. 
همچنين خبرگزاري فرانسه در اين مورد نوشته است كه هنوز مشخص نيست مرسي در جريان سفر احتمالي خود به تهران قرار است با مقامات ايراني ديداد كند يا خير.

منبع:جوان آنلاین                                                                 لینک مرجع

عید سعید فطر مبارک باد ...

مــزرع سـبــز فـلـــک دیــدم و داس مــَـهِ نـــو

یـادم از کـشـتـه خـویـش آمـــد و هـنــگام درو

.......
آتـش زهـد و ریـا خرمـن دیـن خواهــد سوخت

حـافــظ ایـن خرقـه‌ی 
پـشمینه بـیـنـداز و بـرو
 

عید سعید فطر بر تمامی روزه داران عزیز مبارک باد.در این ایام مبارک زلزه زدگان آذربایجان را هم از یاد نبریم.

ایران در سوگ .....

استقبال بی نظیر از انتخابات در لیبی بعد از 40 سال....


مردم لیبی انتخابات پارلمانی در کشورشان پس از چهل سال دیکتاتوری معمر قذافی را رویدادی تاریخی تلقی می کنند.

شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد، لیبی در حال حاضر اوضاع آشفته ای دارد و حکومت مرکزی در این کشور بسیار ضعیف است،در چنین شرایطی همه انتظار داشتند انتخابات پارلمانی در این کشور به خشونت کشیده شود ، اما این طور نشد و انتخابات پارلمانی لیبی به روز شادی برای این مردم مبدل شد.

گزارشگر این شبکه افزود : انس دانشجوی اهل لیبی که برای اولین بار در عمر خود در انتخابات شرکت کرده است، در این باره گفت : «انتخابات پارلمانی هفتم ژوئیه روزی تاریخی برای مردم لیبی تلقی می شود ، حضور زنان در مراکز رای گیری یکی از شاخصه های این انتخابات بود و من تصاویر زیادی از زنان در صف های اخذ رای روی شبکه های توییتر و فیس بوک قرار دادم ، بعد از اتمام رای گیری مردم لیبی به خیابان ها ریختند و با حرکت به مرکز این پیروزی را شکر کردند و تا صبح جشن گرفتند، من که در اولین هدف انقلاب که برگزاری انتخابات بود، شرکت کردم و از این بابت احساس خوشحالی می کنم. عده زیادی از مردم لیبی برای رسیدن به این هدف خود را قربانی کردند.

منبع:واحد مرکزی خبر                                لینک مرجع

بیداری اسلامی در نگاه ولی امر مسلمین جهان

منبع:آپارات              لینک مرجع

محمد مرسی در برابر مردم سوگند یاد میکند

در این مراسم نمادین که به صورت هم زمان از سوری بسیاری از شبکه های خبری عرب زبان پخش شد، مرسی اعلام کرد که پیوندهای خود با مردم را به هیچ عنوان قطع نخواهد کرد و او رئیس جمهور همه مردم مصر است.
رئیس جمهور منتخب مصر در ادامه با بیان اینکه انتخاب من به عنوان رییس جمهوری مصر افتخاری عظیم است و به این تکلیف افتخار می کنم، به همه مردم مصر درود فرستاد وخطاب به حضار در میدان تاکید کرد میدان التحریر شاهد تولدی جدید برای مصر آزادی ها بود.

وی همچنین با یاد کردن از کشته شدگان انقلاب مصر یادآور شد که این خون پاک شهدا بود که درخت آزادی را آبیاری کرد.

رئیس جمهور مصر خطاب به همه اقشار مردم این کشور به خصوص کسانی که سعی دارند اسلام گرایی وی را دلیلی بر ایجاد محدودیت ها علیه اهل فرهنگ و هنر، احترام خود را نسبت به اهل هنر، فرهنگ و اطلاع رسانی در مصر اعلام کرد و خطاب به تجمع میلیونی مردم در میدان التحریر گفت: شما صاحب حکومت هستید و منبع آن و شما صاحب مشروعیت هستید، شما منبع قدرتی هستید که بالاتر از همه است.

ادامه ی خبر در ادامه ی مطلب....

ادامه نوشته

تکرار تاریخ!

«محمد حسني سيدمبارك»، ديكتاتور 84 ساله مصر اينك آخرين و البته ذليل‌ترين لحظات عمر خودش را روي تختي در بيمارستان نظامي المعادي مصر طي مي‌كند، ثانيه‌هاي كشداري از عذاب و ذلت كه انگار دارد ذره ذره لذت قدرت و رياست 30 ساله و آخرين رمق باقي مانده از جان را از دماغ فرعون مصر بيرون مي‌كشد.

اما عجيب و جالب ـ بخصوص براي ما ايراني‌ها ‌ـ اين است كه مبارك آخرين لحظات زندگي‌اش را در همان بيمارستاني به سر مي‌برد كه محمدرضا پهلوي در سال 1359 به ميزباني سلف مبارك ـ انورسادات ـ در آن بستري بود.

جنازه ی محمدرضا پهلوی در کنار حسنی مبارک!


حالا اين دومين شباهت انقلاب مصر با انقلاب ايران است، بعد از آن شباهت بزرگ و عجيب، پيروزي انقلاب مصر در 22 بهمن، عجيب‌تر آن‌كه اگر مبارك چند روز ديگر در بيمارستان نظامي المعادي دوام بياورد و آنگاه بميرد، درست در همان زماني از دنيا خواهد رفت كه محمدرضا پهلوي در غربت و ذلت ـ در چهارم مرداد 1359 ـ چشم‌هايش را براي هميشه بر جهان بست.


شايد تنها شانس مبارك اين باشد كه مي‌داند و مطمئن است بعد از مرگ، لااقل نظاميان مصر اجازه نمي‌دهند مثل قذافي، مردم با جنازه‌اش عكس يادگاري و فيلم موبايلي بگيرند. بيمارستان المعادي مصر حالا دومين شباهت انقلاب مصر و انقلاب ايران شده است.

منبع: عصر ایران                                  لینک مرجع

چرا سوریه برای آمریکا مهم است؟؟

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با رمضان عبدالله، دبیركل جهاد اسلامی فلسطین گفتند: «اگر دولت سوریه، به آمریكاییها  قول دهد كه حمایت خود را از مقاومت اسلامی فلسطین و لبنان قطع خواهد كرد، همه مسائل تمام خواهد شد و تنها جرم سوریه حمایت از مقاومت است... موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه، حمایت از هرگونه اصلاحات به نفع مردم این كشور و مخالفت با دخالت امریكا و كشورهای  دنباله رو آن، در مسائل داخلی سوریه است.» بر این اساس به همراه دكتر محمد اكرمی‌نیا، كارشناس مسائل خاورمیانه نگاهی می‌اندازیم به وضعیت سوریه و تلاش نظام سلطه برای شكستن خط مقاومت:

سوریه در جغرافیای سیاسی منطقه
سوریه كشوری بسیار مهم از لحاظ جغرافیایی و استراتژیك است. از نظر موقعیت جغرافیایی، سرپل سه قاره آفریقا، اروپا و آسیا محسوب می‌شود. 185هزار كیلومتر مساحت و 180كیلومتر مرز آبی با مدیترانه باعث شده تا دسترسی به اروپا و شمال آفریقا برای این كشور به آسانی فراهم گردد. از حیث جغرافیای سیاسی نیز 70كیلومتر مرز مشترك با رژیم صهیونیستی و 350كیلومتر مرز مشترك با لبنان باعث شده تا این كشور موقعیت ممتازی در این منطقه داشته باشد. برای مثال اگر به نقشه بنگریم، درمی‌یابیم كه سوریه به منظور مقابله با رژیم صهیونیستی، لبنان را در دل خود جای داده است. بلندی‌های جولان نیز موقعیت استراتژیكی است كه البته بخشی از آن پس از جنگ سال 1967 اعراب و اسرائیل، به دست این رژیم اشغال شد.در آن جنگ رژیم صهیونیستی صحرای سینا در كشور مصر و كرانه باختری رود اردن را نیز اشغال كرد اما مصری‌ها در قراداد ننگین «كمپ‌دیوید» در سال 1979 در قبال پس گرفتن صحرای سینا با رژیم صهیونیسیتی صلح كردند و اردن هم سال 1994 صلح كرد و بخش‌هایی از خاك خود را پس گرفت. این در حالی بود كه روند مخاصمه و جنگ بین سوریه و رژیم صهیونیستی باقی ماند؛ مخصوصاً پس از صلح رژیم صهیونیستی با مصر و اردن، فشارهای بسیار زیادی بر سوریه وارد شد تا این كشور هم به روند صلح خاورمیانه بپیوندد اما این كشور هیچ‌گاه تضمین معتبری از جانب رژیم صهیونیستی پیدا نكرد تا بتواند صلح كند. در واقع تلاش رژیم صهیونیستی این بود كه در صفوف كشورهای عربی شكاف ایجاد كند و جداگانه با هركدام به تفاهم برسد و قرارداد امضا كند كه سوریه و لبنان حاضر به این كار نشدند.

كشوری با این موقیعیت خاص و ممتاز در منطقه، تنها كشوری است كه در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده و بازی مستقلی را خارج از وابستگی به اسرائیل و آمریكا ارائه می‌كند و نقش بسیار تأثیرگذاری در روند تحولات منطقه دارد. بنابراین ایجاد تشنج در چنین كشوری آرزوی دیرینه نظام سلطه است.

برای خواندن ادامه ی مقاله بعه ادامه ی مطلب مراجعه کنید...

ادامه نوشته

دل خوش از آنیم که حج میرویم .....

شاید این موضوع ربط چندانی به بیداری اسلامی نداشته باشه اما باید دونست که عربستان سعودی یکی از حامیان مالی آمریکا و اسرائیله!!

طبق آمار بانک جهانی در سال 2008 درآمد کشور عربستان از توریسم یا به زبان ساده از زیارت مسلمین خانه کعبه معادل مبلغ 29.865.000.000.-دلار یا قریب سی میلیلرد دلار بوده است.

زائرین ایرانی که بصورت تمتع ویا عمره در همان سال به مکه رفته اند  1.937.000 نفر بوده اند که مجموعا مبلغ 4.879.000..000 دلار یا بعبارتی قریب به مبلغ پنج میلیارد دلار درآمد تقدیم اقتصاد پادشاهان عربستان کرده اند و در میان تمام کشورهای اسلامی مقام اول را به خود اختصاص داده اند. نظر باینکه هواپیمائی جمهوری اسلامی قدرت جابجائی اینهمه زائر را نداشته است شرکت هواپیمائی عربستان قریب به 54 درصد از زائران ایرانی را به خود اختصاص داده است....

طبق گزارش مقامات دیپلماتیک ایران در سال 2008 ماموران کشور عربستان بدترین و توهین آمیز ترین رفتار را با زوار ایرانی داشته اند و ایران از لحاظ توهین ماموران  عربستان مقام اول را به خود اختصاص داده است. علمای عربستان در همان سال فتوی صادر کرده اند که ایرانیان شیعه کافر هستند.طبق یک گزارش دیپلماتیک دیگر زائران ایرانی ناخواسته ترین و منفورترین خارجی ها در عربستان محسوب می شده اند.

با یک حساب سرانگشتی بوسیله پولی که ایرانیان سالانه به عربستان (دشمن شیعه ایرانی) تقدیم می کنند می توان تعداد 170.000 مسکن روستائی احداث کرد...

یا می توان 714.286 فرصت شغلی کشاورزی یا 200.000 فرصت شغلی صنعتی برای جوانان ایجاد کرد

یا می توان10.000.000.000 متر مربع ساختمان مدرسه و ورزشی در کشور ایجاد کرد

ویا می توان با پول حجاج دوسال یک پالایشگاه سوپر مدرن با ظرفیت 75.000 بشکه احداث کرد

ویا با پول پنج سال حجاج میتوان ایران را به صادر کننده بنزین مبدل ساخت و دیگر برای واردات بنزین محتاج اعراب نبود....اما افسوس که با پول حجاج ایرانی قمارخانه های فرانسه توسط شاهزادگان عربستان که انحصار بیزنس حج را در اختیار دارند آباد میشود.....و تا رسیدن ایرانیان مسلمان شیعه به مرحله فکرکردن در بهینه هزینه کردن پول برای نزدیکی به خدا راه بسیار درازی در پیش است !!

حتما به ادامه ی مطلب بروید....

ادامه نوشته

بازتاب انقلاب در جهان تشیع

انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ از دید موافقان و مخالفان، به یکسان به‌عنوان حادثه‌ای تعیین‌کننده در تاریخ سده بیستم تلقی می‌شود. نوشتار حاضر، به بازتاب این رویداد سیاسی و تاریخی در جهان اسلام به‌ویژه در میان اهل تشیع می‌پردازد.

انقلاب اسلامی ایران به‌دلیل جذابیت در شعارها، اهداف، روش‌ها، محتوا و نتایج حرکت‌ها و سابقه مشترک دینی و تاریخی و شرایط محیطی، منطقه‌ای و بین‌المللی، پدیده‌ای اثرگذار در جهان اسلام بوده است. این مایه‌های اثربخش به‌طور طبیعی و یا ارادی و برنامه‌ریزی‌شده و از طریق کنترل‌هایی چون ارگان‌های انقلابی سازمان‌های رسمی دولتی و اداری، ارتباط علمی و فرهنگی، مبادلات تجاری و اقتصادی، در کشورهای مسلمان بازتاب یافته و دولت‌ها، جنبش‌ها و سازمان‌های دینی را در آن جوامع به درجات مختلف متاثر نموده است.

ادامه ی متن در ادامه ی مطلب...

ادامه نوشته

جوانی که جرقه ی انقلاب تونس را زد ....

'محمد البوعزیزی' 26 ساله که به رغم داشتن مدرک تحصیلی، ناگزیر از راه دستفروشی کسب درآمد می کرد، حدود یک سال پیش در شهر 'سیدی بوزید' دست به خودسوزی زد.

خودسوزی این جوان تونسی که به مرگ وی منجر شد، باعث گردید دوستان و نزدیکان وی دست به اعتراض و تظاهرات بزنند. اعتراض و تظاهرات آنان هم به درگیری با نیروهای پلیس و ضد شورش و کشته شدن تعدادی دیگر منجر شد. این درگیری ها همین طور ادامه یافت و حدود یک ماه به طول انجامید.

این اعتراضات در نهایت به سقوط دولت تونس و فرار "زین العابدین بن علی" رئیس جمهور این کشور منجر شود.

منبع: خبر آنلاین

نقش امام خمینی در آگاه سازی منطقه

خانواده ی شهید تونسی:
اگر انقلاب امام خمینی نبود اسرائیل امروز در خانه های ما بود...


صادق رمضانی گل افزانی رایزن فرهنگی ایران با سفر به استان قفصه در چهار صد کیلومتری پایتخت به منزل شهید عمران مقدمی رفت و با خانواده شهید دیدار و گفتگو کرد.

خانواده شهید مقدمی در این دیدار بسیار صمیمانه، با تقدیر از جمهوری اسلامی ایران و اهتمام آن به شهداء و خانواده های شهدا بویژه شهیدانی که در مسیر آرمانهای اسلامی و دفاع از فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده اند، اظهار داشت: اگر انقلاب امام خمینی (ره) نبود اسرائیل امروز در خانه های ما بود و خدای را شاکریم که این انقلاب که همان امتداد کربلای حسین بن علی (ع) است به پیروزی رسید و پروژه خطرناک از نیل تا فرات را با شکست مواجه کرد.

یکنفر از خواهران شهید مقدمی که از اساتید دانشگاههای تونس است با برشمردن صفات اخلاقی و ایمانی برادر شهیدش بر ضرورت ادامه راه شهداء تأکید کرد و گفت: نام یکنفر از خواهر زاده های خود را عمران گذاشتیم تا این اسم و این راه جاودانه بماند و اسرائیل بداند که با شهادت یکی از اعضای خانواده، این مسیر متوقف نخواهد شد و ما جهادمان را تا نابودی اسرائیل از صفحه روزگار ادامه خواهیم داد.

رایزن فرهنگی کشورمان نیز با تجلیل از این شهید و نگاه عمیق خانواده ایشان، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران و انقلاب بیداری اسلامی در تونس و دیگر کشورهای اسلامی و عربی لرزه بر اندام صهیونیست ها انداخته است و آنان یقین کرده اند که بزودی از بین خواهند رفت  و لذا تلاش می کنند در دانشگاهها و مدارس و مؤسسات علمی و پژوهشی نفوذ کرده و این بیداری اسلامی را انقلاب نان و آب بنامند اما کور خوانده اند و بدانند که خون شهدا در پیکره امت اسلام و جوامع بشری جاری شده و آزادگان جهان تصمیم خود را گرفته اند و با تأسی به افکار امام خمینی (ره) که فرموده اند؛ تا ظلم هست مبارزه هم هست؛ دیگر به ظالمان فرصت نخواهند داد که لحظه ای احساس آرامش داشته باشند. وی گفت: به احترام این شهید نام یکی از سالنهای سخنرانی در رایزنی فرهنگی ایران را به اسم شهید عمران مقدمی نامگذاری خواهد کرد.


بازداشت مجدد فعال حقوق بشر،نبيل رجب در بحرین

در پی بازداشت مجدد فعال حقوقی بحرین توسط نیروهای این کشور، بحرینی ها با برگزاری تظاهراتی آزادی هر چه سریعتر وی را خواستار شدند. بعد از این که دادستانی کل بحرین اعلام کرد که نبیل رجب، فعال حقوق بشری بار دیگر با حکم دستگاه قضایی بازداشت شده، صدها تن از مردم این کشور در تظاهراتی آزادی هر چه سریعتر وی را خواستار شدند. این تظاهرات که بیش تر در جزیره ستره واقع در نزدیکی منامه، پایتخت این کشور برگزار شد با دخالت نیروهای امنیتی و پلیس بحرین به خشونت کشیده شد.



در پی بازداشت مجدد فعال حقوقی بحرین توسط نیروهای این کشور، بحرینی ها با برگزاری تظاهراتی آزادی هر چه سریعتر وی را خواستار شدند. بعد از این که دادستانی کل بحرین اعلام کرد که نبیل رجب، فعال حقوق بشری بار دیگر با حکم دستگاه قضایی بازداشت شده، صدها تن از مردم این کشور در تظاهراتی آزادی هر چه سریعتر وی را خواستار شدند. این تظاهرات که بیش تر در جزیره ستره واقع در نزدیکی منامه، پایتخت این کشور برگزار شد با دخالت نیروهای امنیتی و پلیس بحرین به خشونت کشیده شد.

پلیس ضدشورش بحرین با پرتاب گاز اشک آور به سوی تظاهرکنندگان سعی در متفرق کردن آنها داشت و تظاهرکنندگان نیز با پرتاب کوکتل مولوتف اقدام به مقابله با نیروهای پلیس کردند. دادستانی بحرین اعلام کرد که نبیل رجب به دلیل نوشتن مطالبی علیه خلیفه بن سلمان آل خلیفه، نخست وزیر و متهم کردن وی به فساد از سوی دستگاه قضایی بحرین بار دیگر بازداشت شده است.

ادامه ی متن در ادامه ی مطلب....

ادامه نوشته

انقلاب اسلامی ایران (3)

و اینهم قسمت سوم داستان انقلاب اسلامی همونطور که گفته بودیم تو این شماره به بررسی چند تا از حوادث و وقایع بعد از انقلاب میپردازیم.

اوايل بهمن 57 خبر تصميم امام در بازگشت به كشور منتشر شد در عين حال  هنوز دولت دست نشانده شاه سرپا و حكومت نظامي برقرار بود . اقدامات فراواني از تهديد به انفجار هواپيما گرفته تا وقوع كودتاي نظامي براي تعويق سفر ايشان صورت گرفت . اما امام خميني (س) طي پيامهايي گفته بود مي خواهد در اين روزها در كنار مردمش باشد دولت بختيار با هماهنگي ژنرال هايزر فرودگاههاي كشور را به روي پروازهاي خارجي بست ولي پس از چند روز ناگزير از پذيرفتن خواست ملت شد . سرانجام امام خميني (س) بامداد 12 بهمن 1357 پس از 14 سال دوري از وطن وارد كشور شد . سيل جمعيت از فرودگاه به سوي بهشت زهرا مزار شهيدان انقلاب  روانه شد تا سخنان تاریخی امام را بشنود . در همين نطق بود كه امام خميني (س) فرمود : « من به پشتيباني اين ملت دولت تعيين مي كنم .» 16 بهمن 57 امام خميني (س)  آقاي مهندس مهدي بازرگان را بعنوان رئيس دولت موقت انقلاب  تعيين نمود .اين انتخاب با راهپيمائيهاي گسترده در سراسر كشور حمايت شد

ادامه ی متن در ادامه ی مطلب...

ادامه نوشته

روز پدر مبارک باد

روز پدر و تولد مولای متقیان و امام اول شیعیان حضرت امام علی (ع) بر تمام مسلمانان جهان به خصوص پدران دلسوز و فداکار مبارک باد.


گوشه ای از سخنان قصار حضرت علی (ع)

*****مردم خفتگانند؛ چون بمیرند بیدار می شوند.****
****مردم به زمانه خویش شبیه ترند تا به پدران خویش.****
****آن که قدر و اندازه خویش بشناسد، هلاک نمی شود.****
****هرکه خود را بشناسد، پروردگار خویش را خواهد شناخت.****
****ارزش هرکس به اندازه چیزی است که آن را نیکو می داند.*****


****مرد در زیر زبانش پنهان است.****
****بسیار غذا خوردن مانع تندرستی است.****
****نگاه نکن که می گوید؛ ببین چه می گوید.****
****سالاری و بزرگی با بی ادبی جمع نمی شود.****
****هرکه زبان او خوش باشد، برادران او بسیار باشند.****

دانلود سرود علی ای همای رحمت به مناسبت تولد آن حضرت و روز پدر
در صورت خراب بودن لینک ها اطلاع دهید


انقلاب اسلامی ایران (2)

این هم قسمت دوم از داستان انقلاب اسلامی ایران که براتون آماده کردم و برای روشن شدن هر چه بهتر این موضوع در قسمت بعدی یعنی قسمت سوم به وقایع داخلی بعد از انقلاب میپردازیم.


سال 1357 در حالی آغاز شد که صدای مهیب انفجار خشم مردم  که از 19 دی سال 1356 در قم آغاز شده بود از تبریز، یزد، جهرم، کازرون، تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، رفسنجان، همدان، نجف‌آباد و سایر شهرهای ایران به گوش شاه و آمریکامی‌رسید.

امام خمینی با آنکه از ایران دور بودند حوادث انقلاب را روز به روز هدایت می‌کردند. پیام‌ها و اعلامیه‌ها و مصاحبه‌های امام پی در پی از نجف می‌رسید و بلافاصله به صورت‌های مختلف اعلامیه و نوار تکثیر می‌شد و در اختیار مردم قرارمی گرفت.

امام، مردم را به سرنگونی رژیم شاه دعوت می‌کردند و از توطئه‌هایی که ممکن بود انقلاب را به انحراف بکشاند، آگاه می‌ساختند.

ادامه ی متن در ادامه ی مطلب...

انقلاب اسلامی ایران (1)

از اون جا که شروع بیداری اسلامی و جنبش های منطقه ناشی از حرکت ما ایرانیها بوده پس اول از همه با انقلاب اسلامی ایران شروع میکنیم.



در روز 22 بهمن 1357، تاريخ نهضت اسلامي مردم ايران به رهبري امام خميني (ره) به نقطه عطف خود رسيد. در اين روز سرانجام مبارزات مردم مسلمان به بار نشست و پادشاهي 2500 ساله و ظلم و استبداد بيش از 50 ساله رژيم پهلوي در ايران، ريشه کن شد و به خواست الهي حکومت جمهوري اسلامي تأسيس شد. نهضت اسلامي ايران در سال 1341 با اعتراض شديد حضرت امام خميني و روحانيت پيشرو به لايحه انجمن هاي ايالتي و ولايتي و آنچه که محمدرضا شاه آن را انقلاب سفيد شاه و ملت مي‌خواند شروع شد. در اين لايحه، قيد اسلام از شرايط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان حذف و به جاي سوگند به قرآن، سوگند به کتاب آسماني آورده شد و به زنان نیز حق رأي داده شد. پس از آن محمدرضا پهلوي، لوايح ششگانه‌اي را طرح و در يک رفراندوم نمايشي به تصويب رساند. امام خميني و مراجع قم نوروز سال 1342 را عزاي عمومي اعلام کردند. در دوم فروردين 1342 مجلسي که به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) تشکيل شده بود با حمله مزدوران ساواک رژيم پهلوي به مدرسه فيضيه قم به خاک و خون کشيده شد و عده‌اي از طلاب شهيد و مجروح شدند. حادثه مدرسه فيضيه قم، روحانيت و مردم را مصمم‌تر نمود و حضرت امام در سخنراني تاريخي خود در عاشورای همان سال به شاه و آمريکا و اسرائيل حمله شديدي کردند. به دنبال اين سخنراني مهم و تاريخي، عوامل رژيم، حضرت امام را در شب 15 خرداد 1342 دستگير و به تهران منتقل کردند. با اعلام اين خبر در شهرهاي مختلف، تظاهرات عظيمي بر پا شد و رژيم پهلوي دستور سرکوب اين قيام را داد. در قيام تاريخي پانزده خرداد 1342 که نقطه عطفي در ابتداي نهضت اسلامي بود...

ادامه ی متن در ادامه ی مطلب...


ادامه نوشته